Co charakteryzuje banki zdjęć i jak z nich korzystać?

 

Banki zdjęć są bazą tworzoną zazwyczaj przez agencje fotograficzne i reklamowe, w której można znaleźć fotografie, różne rodzaje grafik, a także krótkie materiały audio i wideo, a nawet ilustracje wykorzystywane w prasie, czy na stronach internetowych. Takie agencje udzielają licencji na darmowe wykorzystywanie wspomnianych powyżej materiałów pod warunkiem, że zostanie do nich przypisany autor materiału.

Znaleźć można tam tak zwane zdjęcia stockowe, które od początku XX wieku cieszą się ogromną popularnością. Udzielane są na nie licencje, które wymagają określonego zastosowania:

  • Licencja standardowa (RF, czyli royalty-free license) pozwala na zakup obrazów bez płacenia tantiem, ale z możliwością wykorzystania wielokrotnie. Dedykowane są one głównie małym firmom, ponieważ w ten sposób można ograniczyć koszty.


  • Licencja rozszerzona (EL, czyli extender license) – umożliwia ona wykorzystanie więcej liczby kopii obrazów, a także pozwala na inne metody rozpowszechniania zdjęć stockowych.
  • Licencja RM, czyli Rights Managed umożliwia wyłącznie korzystanie z danej grafiki stockowej. Mowa tutaj o wykorzystaniu pay-per-use, co oznacza, że możliwość użycia zdjęcia stockowego ogranicza się do określonych ram czasowych, danego projektu, czy obszaru geograficznego. Jest to najdroższa licencja, jednak pozwala na wyłączność względem poszczególnych grafik. Nie można ich jednak kopiować w większej liczbie.

Powyższe licencje na zdjęcia stockowe odnoszą się głównie do użytku reklamowego. W bankach zdjęć pojawiają się materiały w ramach licencji na użytek redakcyjny (mają one przeważnie określenie Editorial Use Only), które często wykorzystywane są w materiałach prasowych, aby uatrakcyjnić przekaz.

Jakie wady mają zdjęcia stockowe?

 

 

 

Ilustracje stockowe obecne w bankach zdjęć stosowane są przede wszystkim przez małe firmy, które zwracają uwagę na minimalizowanie wszelkich kosztów. Należy jednak zwrócić uwagę, że zwłaszcza w przypadku zdjęć z darmową licencją, ich jakość jest znacznie mniejsza w porównaniu z fotografiami produktowymi, czy aranżowanymi wykonywanymi przez profesjonalne studia fotograficzne. Co niezwykle istotne, wykorzystując zdjęcia stockowe, traci się walor unikalności. Może to wpływać na pogorszenie opinii w oczach konsumentów, którzy widząc powtarzające się zdjęcia na kilku witrynach, mogą utracić do nich zaufanie, co w konsekwencji może również wpłynąć na spadek konwersji.

Czy istnieje zatem lepsza alternatywa dla zdjęć stockowych?

Istnieje doskonała alternatywa dla zdjęć stockowych, które można znaleźć w bankach zdjęć. Mowa tutaj o profesjonalnej fotografii produktowej, zwłaszcza w opcji packshot, które bardzo dobrze prezentują się w sklepach internetowych. Jednak to aranżowane zdjęcia produktowe mają największy walor estetyczny, ponieważ wymagają one kreatywności od fotografa, zyskując jednocześnie na oryginalności, co pozwala zbudować długofalową relację z klientem, opartą na zaufaniu. Dlatego doskonałą alternatywą będą fotografie od w studio – zachęcamy firmy do kontaktu z nami, przygotujemy szybką wycenę, dostosowaną do potrzeb każdego przedsiębiorstwa.

Zobacz ofertę naszych usług i przeczytaj inne wpisy blogowe:

Fotografia produktowa

Sesje wizerunkowe

Fotografia nieruchomości

Filmy, wideo produktowe

Specjalistyczne techniki fotografii produktowej

Jak robić zdjęcia przedmiotów na sprzedaż?