Czym są zdjęcia aranżacyjne produktów?

Fotografia aranżowana produktów zaliczana się do fotografii reklamowej, która ma na celu wypromowanie danego artykułu, a finalnie także do budowania renomy marki i jej zaufania wśród odbiorców. Różni się ona wyraźnie od ujęć typu packshot ze względu na brak minimalizmu – nierzadko tło jest barwne, a całość kompozycji opiera się na dodatkowych elementach, które w głównej mierze decydują o efektywności zdjęć. Warto jednocześnie wspomnieć o zaletach fotografii aranżowanej produktów:

  • Kompozycja aranżowanych zdjęć w sposób szczególny przyciąga spojrzenia odbiorców, co zachęca ich do zakupu produktów, zwiększając tym samym sprzedaż sklepu internetowego.
  • Produktowa fotografia aranżowana pozwala pokazać w najlepszy sposób, jak dany produkt ma być użytkowany. Dobrze widać to na przykładzie noży kuchennych ukazanych w otoczeniu artykułów spożywczych – mięs, czy pieczywa.
  • Wysokiej klasy ujęcia pozwalają wyróżnić podobne produkty na tle konkurencji, co jednocześnie pozwoli zbudować pozytywny wizerunek marki wśród konsumentów.
  • Aranżowana fotografia produktowa jest także istotnym elementem budowania story tellingu – jest to ważna część recenzowania danego artykułu, czy podkreślania jego walorów wśród odbiorców, co świetnie sprawdza się zwłaszcza w przypadku nowych produktów wprowadzanych na rynek.
Aranżowane zdjęcia produktów
Aranżowane zdjęcia elektroniki
fotografia-reklamowa-aranzacja-w-studio-dodatkowe-mgla

Jak dobiera się tło i parametry aparatu w fotografii aranżacyjnej?

Najważniejszą kwestią w wykonywaniu produktowych aranżacyjnych zdjęć jest właściwie dobrana kompozycja. W odróżnieniu od innych rodzajów fotografii produktowej, w tym przypadku odpowiednie tło odgrywa niezwykle istotną rolę i co ciekawe, przeważnie nie jest ono białe, lecz dostosowane kolorystycznie na przykład do opakowania produktu.

Równie istotne jest zastosowanie dodatkowych elementów, które decydują o efektowności zdjęć. Specjaliści są zgodni co do tego, że powinny być one dobierane tak, aby nie odciągały uwagi od produktu.

Efekt wow można uzyskać także dzięki minimalizmowi – w tym przypadku można po skosie ułożyć ten sam produkt w kilku egzemplarzach, aby uzyskać regularną i bardzo efektowną kompozycję. Oczywiście ogromne znacznie ma również odpowiednie światło.

Najlepiej sprawdza się światło dzienne, które daje produktom naturalnego wyrazu. Można także skorzystać z kilku lamp oraz softboxów, dających efekt rozproszonego i miękkiego światła, co pozwoli także zminimalizować ryzyko powstawania cieni.

Zdjęcia aranżowane a parametry aparatu

Równie istotne są parametry aparatu – dla charakteru całego zdjęcia znaczenie ma przede wszystkim balans bieli, który ustawia się automatycznie, jednak w trybie manualnym możliwa jest łatwiejsza manipulacja barwą, co pozwoli uzyskać najlepsze efekty w zależności od fotografowanego obiektu. Ponadto dobrze jest ustawić parametr ISO na niskim poziomie, ponieważ dobrze oświetlona przestrzeń nie potrzebuje dodatkowego wspomagania tym parametrem, dodatkowo w ten sposób eliminuje się szumy, które mogą mieć negatywny wpływ na jakość aranżowanego zdjęcia produktu. Dobrze jest także ustawić niskie wartości przesłony, aby zdjęcie zyskało ostrość oraz wykorzystać statyw, aby zminimalizować ryzyko rozmycia fotografii.

Gdzie wykorzystuje się aranżowane zdjęcia produktowe?

Aranżowane zdjęcia produktowe znajdują zastosowanie zwłaszcza w przypadku prezentowania oferty w sklepach internetowych. Bardzo często są one prezentowane na stronie głównej, gdzie są istotną częścią kampanii reklamowych. Oczywiście nie sposób przecenić zalet stosowania ich w social mediach. Pozwalają one przyciągnąć uwagę szerokiego grona odbiorców, zachęcając ich jednocześnie do zapoznania się ze szczegółową ofertą danej marki i zakupu jej produktów.

Przykładowe aranżacje zdjęć produktowych w branży odzieżowej

  • Modelka ubrana w sukienkę na tle kwitnącego ogrodu.
  • Płaszcz leżący na drewnianym krześle w loftowym wnętrzu.
  • Buty sportowe w otoczeniu sportowego ekwipunku.
  • Przykładowe aranżacje fotografii w branży gastronomicznej
  • Pyszne ciasto na rustykalnym stole z dodatkiem owoców i ziół.
  • Świeże warzywa ułożone w wiklinowym koszyku.
  • Aromatyczna kawa w eleganckiej filiżance na marmurowym blacie.

Przykładowe aranżacje fotografii w branży sprzętu elektronicznego

  • Smartfon ukazany w dłoni osoby na tle tętniącego życiem miasta.
  • Laptop umieszczony na drewnianym biurku w otoczeniu innych gadżetów.
  • Słuchawki bezprzewodowe zaprezentowane w dynamicznej scenerii sportowej.

Różne style aranżacji

  • Minimalistyczny, gdzie produkt znajduje się na białym tle z ograniczoną ilością rekwizytów. Jest to prosta kompozycja skupiająca się na produkcie, z użyciem stonowanej kolorystyki.
  • Rustykalny, gdzie produkt znajduje się w otoczeniu naturalnych elementów (np. drewno, len). Stosuje się ciepłe i przytulne kolory, z użyciem vintage rekwizytów.
  • Industrialny – produkt znajduje się na tle surowych elementów (np. beton, metal). Stosuje się ciemne i kontrastowe kolory, oraz nowoczesne i minimalistyczne rekwizyty.

Porady dotyczące tworzenia aranżacji do fotografii

Ważny jest dobór odpowiedniego tła i rekwizytów, które nie będą odwracać uwagi od produktu. Kolor tła powinien być dobrany do charakteru produktu i aranżacji. Można użyć jednolitego tła lub tła z fakturą. Można dobrać także rekwizyty, które podkreślą walory produktu i pasujące do stylu aranżacji. Warto stosować regułę trójpodziału, aby uzyskać harmonijną kompozycję, oraz eksperymentować z różnymi układami produktu i rekwizytów. Ważne jest jednak, aby zwrócić uwagę na równowagę i proporcje w kadrze. Tutaj też kluczowe jest, aby unikać kadrowania, które „obcina” produkt.

Ważny jest także cień – może dodać głębi i charakteru zdjęciu. Cienia warto używać do podkreślenia kształtu produktu, ale tak, by nie przesadzić z ilością cienia, aby zdjęcie nie było zbyt mroczne. Następnie należy poddać zdjęcia edycji i obróbce.

Zdjęcia aranżowane mogą wpływać wprost na wzrost sprzedaży

Badania pokazują, że aranżowane zdjęcia produktowe mogą zwiększyć sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent. Mogą wpływać na wzrost klikalności, ale także na postrzeganie, budowanie świadomości marki. Dostępne w tym względzie różne opracowania, podają m.in. że:

  • aranżowane zdjęcia produktowe mogą zwiększyć liczbę kliknięć w produkt o 47%.
  • aranżowane zdjęcia produktowe mogą zwiększyć konwersję o 22%
  • aranżowane zdjęcia produktowe mogą zwiększyć rozpoznawalność marki o 17%

Różne źródła i różne badania wskazują na nieco inne wskaźniki, jedne z opracowań pochodzą z np.: Forrester Research.

Zobacz również inne usługi, które wykonujemy: