Czym są zdjęcia do katalogów?
Fotografie katalogowe uważane są za jeden z najbardziej wymaganych działów fotografii – stosuje się je do ukazania linii produktów w różnego rodzaju broszurach, dlatego zdjęcia powinny ukazywać każdy detal i cechy poszczególnych artykułów. Kluczowa jest tutaj powtarzalność, zwłaszcza gdy zdjęcia mają ukazywać kilka produktów z danej serii, różniącej się na przykład kolorem. W ten sposób klienci zwrócą uwagę na profesjonalizm znajdujących się w katalogach fotografii, co przełoży się na sukces sprzedażowy każdej firmy. Nie ulega wątpliwości, że zdjęcia produktów do katalogów powinny być wykonywane przez profesjonalne studio fotograficzne, dlatego zachęcamy do kontaktu z w studio – przygotujemy szczegółową cenę i propozycję wykonania sesji, która sprawdzi się zarówno w katalogach drukowanych, jak i cyfrowych.
Parametry fotografii do katalogów
Produktowa fotografia katalogowa obejmuje przede wszystkim ujęcia typu packshot. W większości przypadków powstają one na jasnym tle, dzięki czemu detale poszczególnych produktów są doskonale uwidocznione. Takie zdjęcia znajdują zastosowanie w każdej branży – powszechnie stosuje się je w katalogach odzieży, obuwia, dodatków i biżuterii, mebli, ale także wielu urządzeń i materiałów budowlanych. Podczas robienia zdjęć produktów do katalogów, konieczne jest uwzględnienie powtarzalności pod względem ustawienia obiektów, rodzaju oświetlenia, jak i kąta, pod jakim fotografie są wykonywane:
- Zdjęcia katalogowe powinny być wykonywane w świetle neutralnym, co pozwoli na wierne odwzorowanie kolorów każdego produktu, co istotne jest na przykład w katalogach odzieżowych i obuwniczych, gdzie stopień oddania barw powinien być możliwie jak najwyższy.
- Dobór rodzaju fotografii do katalogu zależy od specyfiki, jak i charakteru broszury. Ujęcia typu packshot na białym tle najlepiej pokazują kształt, czy krój danego produktu. Dobrze sprawdzają się także katalogowe zdjęcia produktów typu flatshot, wykonane od góry, co stosuje się zwłaszcza w przypadku odzieży, czy książek. W kontekście katalogów odzieży często pada kwestia zdjęć produktów typu duch – powstają one z wykorzystaniem specjalnych manekinów, które pokazują, jak dany model układa się na sylwetce.
- Parametry aparatu powinny być dostosowane do produktów, które mają być fotografowane do katalogów. Specjaliści wskazują, że sprawdzają się lustrzanki z obiektywem 50 milimetrów, jednak do znacznie mniejszych obiektów (na przykład do biżuterii) należy zastosować obiektyw makro, który pozwoli oddać detale produktu, bez utraty ostrości.
- Oczywiście wysokiej klasy zdjęcia do katalogów nie obejdą się bez odpowiedniego przygotowania produktów, czyli dokładnego wyczyszczenia z drobinek kurzu, czy innych drobnych zanieczyszczeń z powierzchni tkanin, czy odcisków palców z gładkich powierzchni.
- Jeżeli produkt, który ma znaleźć się w katalogu ma wiele szczegółów, konieczne jest wykonanie tej samej fotografii w kilku ujęciach, które w procesie obróbki łączy się w jedno zdjęcie, co zachowuje ostrość na wielu elementach jednocześnie.
- Równie ważna jest rozdzielczość zdjęć – przeważnie wynosi ona 300 dpi, co odnosi się głównie do fotografii przeznaczonych do katalogów drukowanych. Jednak przy dużych szumach zdjęć stosuje się także rozdzielność w zakresie od 72 do 200 dpi. Światło sztuczne również znajduje tutaj zastosowanie, warto jednak sięgać po softboxy, które sprawiają, że światło staje się rozproszone, co minimalizuje cienie.
Fotografie do katalogów galeria
W jakich formatach zapisuje się fotografie katalogowe?
Profesjonalne zdjęcia do katalogów powinny być zapisane w określonym formacie plików, w zależności od specyfiki danego katalogu. Jest to niezwykle istotne z uwagi na fakt, że dzięki temu nie traci się jakości zdjęć. Mają one dobrą i wiernie oddają kolorystykę. Zdjęcia do katalogów cyfrowych powinny być zapisane w formacie JPG. Z kolei do drukowanych katalogów najlepiej sprawdzają się zdjęcia zapisywane w formacie TIFF. Dzięki temu poszczególne fotografie do katalogów zachowują szeroki zakres barw oraz ich odwzorowania. Format TIFF ogranicza także utratę elementów wpływających na efektowność zdjęcia – zachowuje detale przestrzenności, czy kształtów, przez co dają odbiorcom wierną informację dotyczącą każdego produktu. Zalety tego formatu wiążą się jednak ze znacznie większym rozmiarem samego pliku, dlatego przeznaczone są one wyłącznie do wydruków.
Zobacz także inne usługi świadczone przez w studio: