Jaki obiektyw do zdjęć produktów?




Fotografia produktowa zaliczana do kręgu tzw. still life, czyli zdjęć nieruchomych obiektów to obecnie jedna z najważniejszych i najlepiej rozwijających się dziedzin fotografii. Dzięki niej konsumenci wykazują zainteresowanie danymi produktami chętniej je kupując. Kluczem do sukcesu jest odpowiednio dobrany sprzęt, zwłaszcza w zakresie obiektywów. W najnowszym artykule dokładnie opisujemy, jakie cechy powinien mieć dobry obiektyw do zdjęć produktów, zatem zachęcamy do lektury.

Jaka ogniskowa do fotografii produktowej?

Dla fotografii produktowej kluczowe znaczenie ma ogniskowa obiektywów, czyli parametr określany jako odległość optyczna wyrażona w milimetrach od punktu między czujnikiem aparatu a miejscem skupienia światła wewnątrz obiektywu. Jest to cecha silnie związana z powiększeniem obrazu, co ma istotne znaczenie dla głębi ostrości zdjęcia danego produktu.

Możemy dostrzec wyraźną zależność pomiędzy długością ogniskowej a powiększeniem obrazu. Im wartość ogniskowej jest większa, tym większe jest powiększenie, ale jednocześnie kąt widzenia jest węższy. Z kolei im krótsza jest długość ogniskowej, tym powiększenie jest mniejsze, ale kąt widzenia jest szerszy.

Specjaliści wskazują, że w fotografii produktowej najlepiej sprawdzają się obiektywy o ogniskowej minimum 50 milimetrów, co jest wartością niemal identyczna, co ogniskowa ludzkiej soczewki. Większe wartości ogniskowej na przykład 80, 90 czy 105 dotyczą głównie obiektywów makro – pozwalają one na uzyskanie wielu szczegółów na fotografiach, co z pewnością będzie miało wpływ na konwersję.

Pozostałe cechy dobrych obiektywów do fotografii produktowej

Obiektyw to jedna z najważniejszych części każdego aparatu, zwłaszcza do fotografii produktowej. Składa się on z obudowy, wewnątrz której zastosowano soczewki skupiające światło. W przypadku aparatów dedykowanych do fotografii produktowej takie obiektywy mają postać wymiennych części, które można dobierać swobodnie w zależności od fotografowanego obiektu. Dobry obiektyw do fotografii produktowej poza ogniskową powinien charakteryzować się następującymi parametrami:

  • Współczynnik powiększenia powinien być odpowiednio dobrany pod względem fotografowanych obiektów, zwłaszcza w przypadku zdjęć makro. Wyższy współczynnik powiększenia sprawdzi się w przypadku drobnych obiektów, na przykład biżuterii, co pozwoli na ukazanie wszystkich cech drobnych obiektów. Warto zwracać uwagę na obiektywy o współczynniku powiększenia 1:1 oraz 2:1.
  • Minimalna odległość ogniskowania określa minimalną wartość odległości, na jakiej obiektyw skupia ostrość. Należy tutaj stosować się do wskazań producenta – jeżeli wspomniana odległość będzie mniejsza niż deklarowana, obiektyw nie złapie ostrości. Można jednak zaradzić temu w bardzo łatwy sposób, odsuwając aparat od obiektu.

 

  • Oczywiście ogromne znaczenie ma wartość przysłony obiektywu oraz parametr ISO. Przesłona reguluje ilość światła przechodzącego do matrycy aparatu, co ma ogromne znaczenie dla uzyskania odpowiedniej głębi ostrości, a tym samym wysokiej jakości zdjęcia. W tym przypadku również obserwujemy pewną zależność – im większa jest wartość przysłony obiektywu, tym większa będzie głębia ostrości, co jest kluczowe dla dobrych zdjęć produktowych. Sprawdzają się tutaj głównie przysłony o wartościach średniego zakresu, na przykład f/7 oraz f/11.

Sprawdź, czym się zajmujemy i zobacz inne wpisy blogowe:

Studio fotografii produktowej

Zdjęcia produktowe

Fotografia nieruchomości

Sesje wizerunkowe

Jakie tło warto wykorzystać w fotografii produktowej?

Specjalistyczne techniki fotografii produktowej

Sesja Wizerunkowa — Co To I Jak Się Do Niej Przygotować?