Jak napisać scenariusz do filmu reklamowego?
Filmy reklamowe, czyli krótkie materiały o długości od 10 do nawet 60 sekund wymagają odpowiedniego podejścia tak, aby zwrócić uwagę odbiorców oraz zachęcić ich do zakupu produktów lub skorzystania z danej usługi. Stosowane są one także celem zbudowania pozytywnego wizerunku marki. Aby reklamowy filmik okazał się sukcesem, konieczne jest stworzenie scenariusza – o tym jak go odpowiednio przygotować piszemy w poniższym artykule.
Czym jest scenariusz reklamowego filmu?
Scenariusze filmów reklamowych nazywane są także skryptami. Zawierają one szczegółowe informacje począwszy od ustawienia planu, przez kwestie techniczne kadrowania i montażu, aż po linijki dialogowe i stosowane efekty dźwiękowe.
Scenariusze reklamowych filmów mają specyficzną formę – specjaliści wskazują, że powinny zostać one stworzone w taki sposób, aby każdy członek ekipy dokładnie znał przydzielone zadania i mógł je wypełnić w sposób gwarantujący sukces, czyli wzrost zainteresowania danym produktem/marką, ale także zwiększenie poziomu sprzedaży.
Każdy taki scenariusz posiada sprecyzowaną stronę tytułową, gdzie można znaleźć informacje o agencji, która taki film przygotowuje oraz firmie zlecającej stworzenie tego rodzaju materiałów reklamowych. Oczywiście podstawowe informacje zawarte w scenariuszu powinny obejmować również tytuł reklamowego filmu oraz czas jego trwania, co jest podstawą w tworzeniu wspomnianych materiałów promocyjnych.
Tutaj ważna uwaga – czas trwania filmu reklamowego powinien obejmować także poszczególne czynności, jak zbliżenie, efekty slow motion i inne, tym podobne efekty tak, aby operator miał świadomość tego, jak ostatecznie materiał powinien wyglądać.
W tym miejscu równie istotne jest sprecyzowanie ścieżki audio, w tym stosowanych motywów przewodnich, dżingli oraz linii dialogowych w odniesieniu do przygotowanej ścieżki wizualnej. Ma to istotne znaczenie dla końcowego efektu – odpowiednio dopasowane elementy sprawią, że reklamowe filmy zyskują wysoką jakość, co przekłada się na sukces każdej firmy. Oczywiście konieczne jest również dokładne szczegółowe opisanie samego produktu, aby dopasować do niego motyw przewodni, zachęcający potencjalnych konsumentów do skorzystania z oferty.
Na co jeszcze szczególnie zwrócić uwagę pisząc scenariusz do filmu reklamowego?
Wspomniane powyżej informacje istotne są z technicznego punktu widzenia, jednak przy tworzeniu scenariusza do reklamowego filmu istotne jest zadbanie również o poniższe kwestie:
• Podstawa to określenie do jakiej grupy docelowej ma być skierowany przekaz. Takie działania powinny być poprzedzone dokładnymi analizami tak, aby można było dopasować ton tego rodzaju reklamy do struktury wiekowej grupy, a także jej płci, ponieważ nieco inny przekaz oddziałuje na kobiety oraz mężczyzn.
• Równie ważne jest stwierdzenie, jaki cel ma mieć film reklamowy. Osoba pisząca jego scenariusz musi dopasować przekaz w zależności od preferencji klienta – może to być reklama pionierska, prezentująca nowo wprowadzany na rynek produkt lub usługę, przypominający film reklamowy odświeżający odbiorcom informacje dotyczące już istniejącej oferty, może także stanowić element promocji samej marki.
• Niezwykle istotna kwestia to ton samego filmu reklamowego, który powinien być dostosowany do obecnych realiów, jak i specyfiki danej grupy docelowej. Większość współcześnie tworzonych wideo reklamowych ma wyraźnie dynamiczny, nowoczesny wyraz, jednak podejście niesztampowe warte jest wysiłku, ponieważ w sposób szczególny przyciąga to uwagę odbiorców. Dobrym przykładem są tutaj filmy reklamowe dla firm o długoletniej tradycji, gdzie możliwe jest zestawienie dawnych metod wytwarzania produktów z nowoczesnymi sposobami, w formie osi czasu, co z pewnością zapadnie w pamięci odbiorców.
• Każdy film reklamowy musi wzywać do określonego działania, co nazywane jest często jako „call to action”. Pod tym pojęciem kryje się na przykład zakup prezentowanego produktu, co jednak powinno być poprzedzone spójnym przekazem, na przykład wymienieniem korzyści, jakie wynikają z posiadania promowanego produktu.
Zrealizuj wideo produktowe ze scenariuszem w studio
Osoby chcące stworzyć profesjonalne filmy reklamowe zachęcamy do skorzystania z naszych usług – w studio specjalizuje się w tworzeniu wideo reklamowych, produktowych, czy zdjęciach, także dla e-commerce. Serdecznie zapraszamy do kontaktu i omówienia szczegółów współpracy.