Focus stacking w wolnym tłumaczeniu oznacza „składanie ostrości”. Jest to technika polegająca na wykonywaniu zdjęć jednego obiektu w kilku ujęciach, ale skupiającego ostrość na różnych jego elementach. Następnie w procesie obróbki wszystkie z nich składa się w jeden obraz, co pozwala na uzyskane rewelacyjnych efektów. Dobry program graficzny pozwala na uzyskanie kompozycji focus stacking, ale co ciekawe, istnieją także wysokie klasy aparaty fotograficzne pozwalające w szybki sposób uzyskać wspomniany efekt. Bez wątpienia jest to technika ukazująca wszelkie detale każdego obiektu, dlatego tak wykonane zdjęcia zawsze wzbudzają zachwyt u odbiorców.
Jakie znaczenie w fotografii produktowej ma focus stacking?
Technika focus stacking znajduje zastosowanie głównie w wykonywaniu zdjęć krajobrazów, jednak ma ona ogromne znaczenie w fotografii produktowej, zwłaszcza małych artykułów o zróżnicowanej fakturze. Warto szczególnie pochylić się nad tą kwestią, ponieważ dobrze wyeksponowany produkt sprawia, że konwersja sklepu internetowego się zwiększa. Wynika to z faktu, że potencjalni konsumenci bez wychodzenia z domu mogą dokładnie obejrzeć dany artykuł.
Technika focus stacking idealnie sprawdza się zwłaszcza w przypadku biżuterii, szczególnie tej bogato zdobionej. Wykonanie kilku zdjęć pozwala bardzo dobrze wyeksponować chociażby pierścionki. Ostrość skupia się wtedy na oczku, czy metalowych elementach, co pozwala bardzo dobrze podkreślić wszelkie detale oraz wytworny charakter biżuterii.
Innym przykładem zastosowania focus stackingu jest fotografia produktowa zegarków. W tym przypadku wykonywanie zdjęć jest nieco trudniejsze, wymaga bowiem wykonania większej serii fotografii. Ostrość obiektywu skupia się na kopercie, tarczy, koronce, wskazówkach oraz pasku. Każdy z tych elementów ma odmienną fakturę, dlatego kolejno wykonywane zdjęcia powinny skupiać ostrość na innym elemencie, co można następie połączyć w jedną całość.
Jak używa się techniki focus stacking?
Focus stacking to absolutny must have w pracy każdego fotografa produktowego. Podstawą pracy jest tutaj nie tylko dobry aparat z obiektywem makro, ale także statyw. Należy pamiętać o tym, że poszczególne zdjęcia składane są w jedną całość, dlatego każde z nich musi być wykonane w warunkach zapobiegających ich poruszeniu, dlatego statyw, a najlepiej także pilot migawki będą tutaj najlepszym wyborem.
Wiele aparatów oferuje opcję wykonywania zdjęć z automatycznie zmieniającą się ostrością, co uzyskuje się przez regulowaną długość ogniskowej. Warto jednak skłonić się tu trybom manualnym, gdzie ekspozycja oraz wartość przysłony będą takie same dla każdego zdjęcia. Wtedy można skupić ostrość na najbliższym punkcie produktu, a następnie skupiać ostrość na kolejno, bliżej położonych punktach.
Dodatkowo w przypadku fotografii produktowej focus stacking stosuje się wraz z białym tłem, które eksponuje doskonale wszystkie elementy obiektu. Po wykonaniu serii zdjęć, wszystkie łączy się w jedną całość w dobrym programie graficznym, modyfikując ewentualne cienie. Takie fotografie idealnie prezentują się w sklepach internetowych, ale także w katalogach.
Zobacz ofertę naszych usług i przeczytaj także inne wpisy blogowe:
– Studio fotografii produktowej
– Fotografia produktowa biżuterii
– Jakie zdjęcia nieruchomości do portali sprzedażowych?