Szparowanie zdjęć to proces usuwania tła, który pozwala na wyizolowanie obiektu, żeby umieścić go na innym tle. Zwykle wówczas wybiera się jednolity kolor – biel. Szparowanie zdjęć jest szczególnie popularnym rozwiązaniem w fotografii produktowej. Jest jednak wykorzystywany także w technice retuszu. Zastanawiasz się, gdzie znajdują zastosowanie zdjęcia po usunięciu tła? Odpowiadamy:
- w sklepach internetowych,
- w projektach graficznych i opakowaniach,
- na platformach sprzedażowych typu Marketplace i innych, gdzie produkty wystawiają sprzedawcy prywatni.
Warto wiedzieć, że ta technika retuszu pozwala na późniejsze zmienienie koloru tła, jeśli packshot zostanie zapisany w formacie PNG.
Jakie zalety ma szparowanie zdjęć?
Główną zaletą szparowania zdjęć jest to, że tak przygotowane packshoty mają szerokie zastosowanie. Nie tylko możesz dostosować je do własnych potrzeb, ale i uatrakcyjnić fotografowany przedmiot. Wiele marek decyduje się na usunięcie tła oryginalnego i zastąpienie go jednolitym kolorem, na przykład białym lub szarym. Taki zabieg zwiększa prestiż sklepu internetowego. Co ciekawe, w niektórych branżach tło jest zastępowane odcieniem, który koresponduje z identyfikacją wizualną marki. Dodajmy, że fotografia poddana szparowaniu sprawia, że uwaga odbiorcy skupia się na głównym obiekcie, który przedstawia ujęcie.
Jak wykonuje się szparowanie zdjęć?
Jeśli chcesz wyszparować zdjęcie, będziesz potrzebować odpowiedniego programu do obróbki graficznej. Do najpopularniejszych należą Adobe Photoshop, Gimp oraz Canva. Pamiętaj, że bardzo ważna jest jakość ujęcia. Zdjęcie, które ma zostać poddane szparowaniu, musi być kontrastowe, a krawędzie obiektu powinny być dobrze widoczne.
Zwróć też uwagę na doświetlenie – należy maksymalnie zredukować cienie lub je wymodelować. Jaki sprzęt będzie Ci potrzebny? Przede wszystkim odpowiednie lampy studyjne. Jeśli chodzi o programy graficzne, mogą one umożliwiać obróbkę automatyczną (tzw. “różdżką”) lub manualną. Popularne są też opcje zaznaczania nieba, szybkiego zaznaczania, zaznaczania obiektów i inne im pokrewne.
Jakie jeszcze są możliwości?
Czasem spotykana jest selekcja przy pomocy “zakresu kolorów”. Umożliwia ona zaznaczenie obszarów, które są zbliżone do siebie kolorystycznie, również przez wzgląd na cienie i światła. Przy tego typu szparowaniu zdjęć ważne jest jednak to, żeby były one mocno kontrastowe, a oryginalne tło różniło się w znaczny sposób od izolowanego obiektu. Opcja “obszaru skupienia” działa na podobnej zasadzie, jednak wyszukuje ostre, kontrastowe krawędzie.
Dlaczego warto powierzyć zadanie specjaliście?
Dostępność programów graficznych sprawia, że można szparować zdjęcia na własną rękę. Trzeba jednak uwzględnić aspekty, takie jak:
- odpowiedni sprzęt do fotografowania – nie tylko aparat, ale i obiektyw, oświetlenie,
- czas, który trzeba poświęcić i jego adekwatność do efektu, – własna wiedza na temat fotografii i postprodukcji,
- to, czy zdjęcie będzie odpowiednio zachęcające,
- ilość produktów, które należy sfotografować.
Jeśli zależy Ci na maksymalnie profesjonalnym rezultacie, a także ilość obiektów do sfotografowania jest znacząca, zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług studia fotograficznego. Jest to szczególnie ważne w przypadku większych sklepów internetowych i platform e-commerce. Oficjalne ujęcia powinny być jak najwyższej jakości, aby zachęcić potencjalnego klienta do zakupu lub skorzystania z oferowanych przez Ciebie usług.
Zobacz przykładowy zakres naszych usług i przeczytaj inne wpisy blogowe:
– Studio fotografii produktowej
– Co to jest HDR w fotografii?
– Kompozycje w fotografii – złoty podział
– Czym jest złota godzina w fotografii i jak wpływa na jakość zdjęć?